A0  A+  A-    
 STRONA GŁÓWNA BIP » Instrukcja obsługi
Menu:
Gmina
Rada Gminy
Wójt
Sołectwa
Urząd Gminy
Jednostki Organizacyjne
Skrzynka podawcza ePUAP
Praca w Urzędzie
Majątek Gminy
Budżet
Ewidencja działalności gosp.
Oświadczenia majątkowe
Przetargi / Konkursy
Rewitalizacja Gminy Piątnica
Informacje o środowisku
Gospodarka odpadami
Kierunki rozwoju gminy
Środki pomocowe
Protokoły kontroli
Bieżące informacje
Podatki i opłaty lokalne
Strategie, programy, informacje
Wybory i referenda
Druki do pobrania
Kontakt
Instrukcja obsługi
Informacja nieudostępniona
Wybory ławników
Instytucje kultury
Informacja o plikach cookie
Skargi, wnioski, petycje
Prawo miejscowe
Jak załatwić sprawę
Redaktorzy strony
Statystyka odwiedzin
Statystyka czytalności
Wyszukaj urzędnika
Rejestr zmian
Mapa serwisu
Wyszukiwarka


»Wyszukiwanie zaawansowane
Archiwalne menu:
Ostatnie 10 wiadomości:
» Ogłoszenie o zamówieniu na 'Remont budynku Urzędu Gminy Piątnica'
» Ogłoszenie o przetargu nieograniczonym na sprzedaż nieruchomości poł. w Olszynach i Starym Cydzynie
» Protokół Nr 26/2017 posiedzenia Komisji Rolnictwa i Spraw Lokalnych Rady Gminy Piątnica odbytego 4 lipca 2017 r.
» Informacja o zakończeniu postępowania na dowóz uczniów w roku szkolnym 2017/2018 (CUS)
» Informacja o unieważnieniu postępowania na 'Remont budynku Urzędu Gminy Piątnica' (SO.271.1.2017)
» Obwieszczenie RDOŚ o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia 'Przebudowa dróg gminnych...'
» Obwieszczenie Wójta o braku obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko (GPT.6220.4.2017)
» Informacja o unieważnieniu postępowania na 'Przebudowę drogi gminnej nr 105654B Kalinowo – Kalinowo Kolonia' GPT.271.11.2017
» Obwieszczenie Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej o zwołaniu posiedzenia na 23 sierpnia 2017 r.
» Zaproszenie do złożenia propozycji cenowej na Budowę ogrodzenia szkoły podstawowej w Olszynach (GPT.2600.18.2017)
Ilość wiadomości z działu 'Instrukcja obsługi': 1
Instrukcja obsługi

Co to jest BIP? Biuletyn Informacji Publicznej to urzędowy publikator teleinformatyczny, składający się z ujednoliconego systemu stron w sieci informatycznej, na których zostaje udostępniona informacja publiczna. Uwarunkowania prawne Uruchomienie Biuletynu Informacji Publicznej jest niezbędne dla funkcjonowania ustawy z 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198) oraz Rozporządzenia MSWiA z 17 maja 2002 w sprawie BIULETYNU INFORMACJI PUBLICZNEJ (Dz.U. Nr 67, poz. 619). Co to jest informacja publiczna? Ustawa, która weszła w życie 1 stycznia 2002 r. precyzuje konstytucyjny zapis art. 61 o prawie obywateli do informacji o działaniach władz publicznych. Ustawa nakazuje organom władzy państwowej (i innym podmiotom) udostępniać każdą informację o sprawach publicznych tj. informację publiczną (art.1, ust.1). Wyjątek stanowią informacje niejawne (art.5, ust.1). Dostęp do informacji publicznej przysługuje każdemu. Od osoby, która domaga się takiej informacji, nie wolno żądać wykazania, że ma ona w tym interes prawny lub faktyczny. Prawo to obejmuje uprawnienia do:
  • uzyskania informacji, w tym informacji przetworzonej, wówczas gdy jest to szczególnie istotne dla interesu publicznego,
  • wglądu do dokumentów urzędowych,
  • dostępu do posiedzeń kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów. Ogólna zasada udostępniania każdej jawnej informacji o sprawach publicznych jest sprecyzowana w rozdziale 2 ustawy. Wskazano tam wprost jakie informacje podlegają upublicznianiu. Są to m.in. informacje o:
  • organach władzy publicznej - w tym o ich statusie prawnym, organizacji, kompetencjach, majątku, osobach sprawujących w nich funkcje i ich kompetencjach,
  • zasadach funkcjonowania organów władzy publicznej - w tym o sposobach załatwiania spraw, stanie przyjmowanych spraw i kolejności ich załatwiania, prowadzonych rejestrach, ewidencjach i archiwach,
  • polityce władz - w tym o zamierzeniach, projektach aktów normatywnych, programach dotyczących realizacji zadań publicznych,
  • danych publicznych - w tym dokumenty urzędowe, stanowiska w sprawach publicznych zajęte przez funkcjonariuszy publicznych, treść wystąpień i ocen dokonywanych przez organy władzy publicznej, informacja o stanie państwa,
  • majątku publicznym. Na mocy ustawy mają być jawne i dostępne posiedzenia kolegialnych organów władzy pochodzących z wyborów. Ustawa nakazuje sporządzać i udostępniać stenogramy lub protokoły z obrad. Ustawa definiuje ponadto pojęcie dokumentu urzędowego, który podlega upublicznianiu. Dokumentem urzędowym jest treść oświadczenia woli lub wiedzy, utrwalona i podpisana w dowolnej formie przez funkcjonariusza publicznego w rozumieniu przepisów Kodeksu karnego, w ramach jego kompetencji, skierowana do innego podmiotu lub złożona do akt sprawy (art.6, ust.2). Publikacja Biuletynu w Internecie Rozporządzenie w sprawie BIP określa m.in. strukturę, zakres publikowanych informacji i mechanizmy działania serwisów internetowych BIP, utrzymywanych przez podmioty zobowiązane ustawą do udostępnienia informacji publicznej. Strona główna Biuletynu znajduje się pod adresem www.bip.gov.pl. Uruchomienie stron BIP odbędzie się w kilku etapach. Pierwszy zakończy się 1 lipca 2003r. Od tego dnia organa władzy, jednostki samorządu terytorialnego, podmioty reprezentujące skarb państwa lub z dominującym znaczeniem skarbu państwa, a także partie polityczne, związki zawodowe udostępnią za pośrednictwem BIP przede wszystkim informacje o sobie, tzn. swym statusie i formie prawnej, zadaniach, kompetencjach, organach i osobach sprawujących w nich funkcje, sposobach przyjmowania i załatwiania spraw itp. Od 1 stycznia 2004r. w BIP pojawią się m.in. informacje o stanie przyjmowanych spraw i kolejności ich załatwiania. W całości BIP ma zostać uruchomiony 1 stycznia 2005r., a więc po trzech latach od wejścia ustawy w życie. Znajdą się w nim wówczas m.in. także informacje o majątku skarbu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, państwowych osób prawnych itp. Ograniczenia w dostępie do informacji publicznej Odmowa udzielenia informacji może nastąpić jedynie ze względu na jej niejawność (ochrona danych osobowych, prawo do prywatności, tajemnica państwowa, służbowa, skarbowa, statystyczna). Odmowa następuje w formie decyzji administracyjnej. Odwołanie od decyzji rozpoznaje się w terminie 14 dni (art. 16, ust.2, pkt 1). Przepis art. 23 przewiduje grzywnę, karę ograniczenia lub pozbawienia wolności do roku, dla tego kto, wbrew ciążącemu na nim obowiązkowi, nie udostępnia informacji publicznej. Korzystanie z Biuletynu Informacji Publicznej Łatwa Nawigacja
  • Moduł pod banerem informacyjnym, umieszczonym na stronie BIP. Łatwa nawigacja służy do szybkiego poruszania się w działach i podkategoriach, w których się znaleźliśmy. Strona główna -> Dział 1 -> Dział 2... Naciskając na link do danego działu możemy szybko się do niego przenieść Menu Boczne
  • Umieszczone jest w ramce po lewej stronie. Zawiera ono listę działów głównych oraz poddziałów umieszczonych w menu głównym. Poniżej menu głównego znajduje się kilka dodatkowych funkcji, takich jak : redaktorzy strony, statystyka odwiedzin, statystyka czytalności, (wyszukiwarka urzędnika), rejestr zmian oraz mapa serwisu Menu Podkategorii
  • Dostępne jest w ramce po prawej stronie, po wcześniejszym wejściu do działu głównego. Zawiera ono listę wszystkich podkategorii danej kategorii głównej. W przypadku, kiedy nie ma żadnych podkategorii, w prawej klolumnie wyświetlana jest poprzednia zawartość kolumny. Wiadomości i kategorie archiwalne
  • Kategorie i podkategorie archiwalne (jeżeli takie zostały założone), dostępne są pod normalnymi kategoriami i podkategoriami, oddzielone od siebie informacją o archiwalnym charakterze danej kategorii. Wiadomości archiwalne dostępne są w działach archiwalnych, lub w działach normalnych (z tym, że musimy przełączyć się na odczyt wiadomości archiwalnych linkiem z prawej strony, tuż pod szybką nawigacją 'przełącz na wiadomości archiwalne') Wyszukiwarka zwykła
  • służy do prostego przeszukania bazy danych podmiotowej strony BIP. Funkcja dostępna w ramce z lewej strony pod menu głównym kategorii Wyszukiwarka zaawansowana
  • służy do zaawansowanego przeszukania bazy dancyh BIP. Funkcja dostępna pod polem wyszukiwarki zwykłej Wyszukiwarka urzędników
  • funkcja służy do wyszukania urzędników pracujących w urzędzie i wpisanych do określonego działu. Po wpisaniu imiona lub nazwiska danej osoby, można ją odnaleźć i zobaczyć więcej informacji na jej temat. Funkcja dostępna jest spośród funkcji zamieszczonych w lewej kolumnie, pod menu z działami głównymi. Strona do druku
  • jest to przygotowanie danej wiadomości do druku. Funkcja uruchamiana jest po naciśnięciu ikonki drukarki pod daną wiadomością, którą chcemy wydrukować Obrazki
  • mogą być dołączone do wiadomości w postaci orginalnej (naturalny rozmiar), lub miniaturki. Miniaturka widoczna po prawej stronie wiadomości jest linkiem do zdjęcia orginalnych rozmiarów. Dostęp do niego możliwy jest po kliknięciu na miniaturę zdjęcia Załączniki
  • pod wiadomością, do której został dołączony załącznik (załączniki), znajduje się krótka informacja o tytule załącznika, jego rozmiarze (przestrzeń zajmowana na dysku), oraz rodzaju pliku. Pobieranie załącznika odbywa sie po 'kliknięciu' na jego tytuł. Redaktorzy strony
  • jest to dział z informacjami o osobach redagujących stronę podmiotową BIP. Funkcja dostępna jest spośród funkcji zamieszczonych w lewej kolumnie, pod menu z działami głównymi. Rejestr zmian
  • zawiera informację, o zmianach w treści biuletynu informacji publicznej, z uwzględnieniem rodzaju zmiany, osoby zmieniającej oraz dacie zmiany. Rejestr zmian dostępny jest spośród funkcji zamieszczonych w lewej kolumnie, pod menu z działami głównymi Statystyka odwiedzin
  • składa się na nią statystyka oglądalności działów głównych oraz statystyka czytalności poszczególnych wpisów. Funkcja dostępna jest spośród funkcji zamieszczonych w lewej kolumnie, pod menu z działami głównymi.
    Niektóre zamieszczone na stronie dokumenty mogą być dostępne do ściągnięcia na własny dysk twardy ze względu na duży rozmiar. Do otwarcia niezbędne są programy:
    • Adobe Reader lub inny równoważny (formaty plików .pdf),
    • 7-zip (spakowane archiwa .zip, .rar i .exe),
    • Microsoft Office lub inny równoważny np. Open Office (formaty .doc oraz .xls).

    Prosimy zawiadamiać administratora strony o błędach w wyświetlaniu strony oraz ewentualnych sugestiach dotyczących wyszukiwania informacji oraz łatwości obsługi strony na adres: administrator strony

    Data wprowadzenia: 2003-08-14 1445
    Data upublicznienia:
    Art. czytany: 15867 razy

  • Drukowanie dokumentuWiadomość wprowadził: Konrad Majkowski
    » Pokaż rejestr zmian dla danej wiadomości
    » Przełącz na wiadomości archiwalne
    Ostat. 10 wiadomości:

    » Instrukcja obsługi
    Urząd Gminy Piątnica, ul. Stawiskowska 53, 18-421 Piątnica Poduchowna
    tel. 86 216-24-76; 86 216-64-96; 86 215-21-13; fax 86 218-24-56
    e-mail: ugpiatnica@doc.pl
    Redaktor strony: Konrad Majkowski


    Serwis korzysta z plików Cookie.
    Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.